Tuesday, February 10, 2009

Perak- Mual Lagi Meloyakan

Aku sebenarnya malas nak komen pasal kemelut di negeri Perak ni. Tapi itulah isu yg sedang panas sekarang. Di mana-mana saja org bercakap pasal ini. Macam2 versi, macam2 pendapat dan macam2 benda. Jadi aku ambil keputusan aku tulis jugak la. Lepas ni aku tak nak komen dah.

Pada aku, kemelut di negeri bijih timah ni bukti kegelojohan pemimpin parti politik ni. Aku hairan mengapa parti cap keris dan sekutunya tidak mengambil opsyen yang lebih selamat iaitu mengemukakan usul tidak percaya kepada MB dalam sidang DUN. Cara tu pasti tidak dipertikaikan. Kalau pun timbul pertikaian, mungkin dari segi katak yg melompat ni je. Rakyat pun boleh terima cara ni barangkali.

Malangnya, kegelojohan parti cap keris ni yg tak sabar-sabar nak berkuasa telah memilih jalan yang mengundang kemarahan. Apa salahnya bersabar dulu dan tunggu sidang DUN. Bila terjadi perkara sebegini, barulah ramai yg terkejut. Aku percaya parti cap keris pun terkejut. Untungnya parti cap keris ni, media2 utama di negara ni semuanya barua parti. Bolehlah parti cap keris ni cakap macam2.

Dlm hal ini, Paduka Seri Sultan Perak tak bersalah pun. Kita perlu terima hakikat bahawa sultan ni is above the law( walaupun Raja2 mempunyai mahkamah khas untuk dibicarakan ). Juga baginda tahu dan arif mengenai undang2 ni.

Harus dingat juga sebelum parti cap keris melabel mantan MB sbg penderhaka, org2 parti cap keris ni kena tepuk dahi, ingat semula peristiwa di Terengganu selepas PRU dulu. Apakah itu bukan derhaka? Menolak titah sultan dan menentangnya adakah dinamakan bukan derhaka? Bezanya mantan MB mohon izin derhaka dan ahli politik Terengganu tidak. Parti cap keris ada media utama yg boleh putar belit, parti yang melawan arus pun ada, tapi nak beli kena jadi ahli. Permit pulak anytime boleh kena tarik. Tu lah nasib mereka.

Lepas ni harapan aku, rakyat di Perak terima sajalah apa yg berlaku. Tak payahlah menyalahkan sultan. Sultan ni bukti org Melayu masih berkuasa di tanah air. Kalau tak puas hati pun, simpanlah sampai PRU akan datang. terjemahkan dlm bentuk undi. Tak payahlah demonstrasi ni. Menyusahkan org je.

Nampaknya bila terjadi kemelut ni, aku kena setujulah undang2 anti lompat katak ni.






No comments: