Thursday, February 5, 2009

Aku dan Kenangan Politikku Part 1

Terima kasihlah kepada mereka yang memberi komen, teguran, pendapat dan sebagainya. Aku terima saja apa yg dikatakan. Ada yang mengharapkan aku menulis atas kebenaran dan sebagainya. Ada juga yang menganggap aku budak mentah yang tak tahu apa2. Terpulang kepada tanggapan anda kerana kebenaran ini berat maksudnya. Ramai yang sesat kerana mencari kebenaran, ada juga yang bermatian mempertahankan kebenaran kerana menyangka mereka berada di pihak yang benar, manakala orang lain tidak benar. Salahkah mereka? Tentulah tidak, itu hak masing2. Mereka ada hujah begitu dan begini, seperti mana aku juga. Jadi kalau aku kata aku benar dan mereka kata mereka benar, siapa yang sebenarnya benar2 benar? Tidak perlulah terlalu emosional kerana org yang emosional hanya menampakkan kelemahan diri saja. Kita terima saja setiap orang ada akal dan pemikiran yang berbeza. Hormatilah..

Aku sebenarnya sudah mengenali politik ini sejak tahun 1994 lagi. Waktu tu faham-faham sajalah. Dr. Mahathir lah segalanya. Parti cap keris tu lah buah hati pengarang jantung. Almaklumlah, suratkhabar baca yang mainstream saja. Jadi kita melihat dari satu sudut je. Berkawan pun dgn parti cap keris. Jadi segalanya, baik di mata. Cuma masa tu aku tak join jadi ahli je.

Sehinggalah suatu hari, aku join satu usrah pemuda kat kampung aku. Usrah ni bagus. Malam2 belajar agama. Tidur pun kat surau je. Tapi nak kata aku pandai agama pun tak juga. Muda2 ni nak seronok berkawan je. Malangnya, bila aku join usrah ni, aku dilabel sbg orang parti cap bulan. Sampaikan ada org bagitau mak ayah aku mintak aku dan abang aku tak join usrah ni. Alasannya macam2 lah. Malas nak sebut. Tapi hati aku berbulu je.

Yang paling aku nak marah, seingat aku dalam usrah tu takde pun cerita pasal politik. Ustaz2 yg mengajar tu pun takde pun suruh masuk parti cap bulan tu. Tak payah bagitau pun aku dah tau ustaz2 yg mengajar ni bulan punya org. Yang ustaz2 tu ajar, Sifat 20, tadarus quran ramai2, solat jemaah dan macam2 lagi. Hairan aku mengapa sampai begini tahap pemikiran org parti cap keris ni. Belajar agama pun salah. Bila belajar agama je, mula la kata orang parti cap bulan. Agaknya dia org suka kalau generasi aku masa tu jadi mat motor ( masa tu takde istilah mat rempit ) naik motor Suzuki Jipang pergi berlumba. Mereka hanya pandai bercakap tentang agama sebagaimana pemimpin2 mereka di atas kayangan nun.

Last2, tahun 1995 aku mula serius dgn parti cap bulan ni tapi tak daftar jadi ahli sampai sekarang pun. Segala yg indah ni mula dah terbongkar. Bukan dari cerita org, tapi dari mata dan akal aku sendiri. Minda mula membuat perbandingan antara kedua parti ni. Dipendekkan cerita, tahun tu ada pilihanraya. Biasalah, org muda tentu kerja tampal poster. Macam2 pengalaman aku dapat. Jumpa macam2 jenis manusia, tengok ragam orang, hampir bergaduh pun ada.. Tapi tu lain kalilah aku sambung. Eloklah aku buat part 2 pulak lepas ni. Hari dah lewat malam. Esok nak kerja.

Apapun, terima kasih sekali lagi kepada yg komen terutamanya Orang Ulu yg mempertahankan aku. Kalau ada masa, marilah kita ramai2 pergi memeriahkan blog dia. Jom jugalah kita melawat blog braveheart kalau kita nak mendapat pandangan yg lain. Tak salah pun kalau kita baca atau kaji sebelum kita buat keputusan. Kalau nak sesuatu yang berbeza, blog Syed@Don ada. Bacalah dari sudut ilmiah kerana penulis ni tinggi pelajarannya. Tak dapat sebut yang lain, mintak maaflah..


Kata org, people died but memory remain forever. Betul tak betul omputih aku ni tak tau. Maklumlah sekolah takat darjah lima je.












No comments: