Sunday, February 1, 2009

Menghalang Katak Melompat ( tak habis2 lagi )


Wajarkah seseorang ADUN atau Ahli Parlimen dihalang melompat parti? Pendapat aku, tak wajar. Aku hanya menyokong pilihanraya kecil semula bagi memberi keadilan kepada pengundi kawasan terbabit. Kita tak boleh menyekat hak seseorang untuk membuat pilihan tapi kita hanya boleh memberi keadilan kepada pengundi.

Dalam hal ini aku rasa ahli Yang Berhormat perlu ada integriti dan sikap budiman ( gentleman ) sebagaimana yang aku sebut dulu. Nak lompat parti, letak jawatan ADUN dan buat pilihanraya kecil. Masalahnya, ada ke orang macam tu?

Kita tak boleh nak buat undang2 suka hati je. Bukan semua perkara kita boleh tentukan untuk orang lain. Kita cuma perlu ada etika dan garis panduan dalam hidup ni, bukan semuanya berkaitan undang2. Tindakan menghalang katak melompat ni nampak seperti tindakan terdesak je. Nampak macam tindakan orang yang panik.

Sebenarnya Tok Guru Nik Aziz pernah cadang akta anti lompat ni dalam tahun 1990an dulu. Masa tu, BN tengah kuat, jadi tak dipandang pun kata2 Tok Guru tu. Jadi, bila BN tiba2 menyebut perkara ni, nampak sangatlah merek tengah sesak.

Aku sebenarnya kekeringan idea untuk menulis. Jadi kalau tengok isi berbalik-balik je minta maaf le.

Kata orang, idea datang tiba2 je. Kata aku pulak, idea tak tiba2.


No comments: