Friday, January 23, 2009

Jangan Hina Ulama

Dah lama aku tak merapu dalam blog ni. Bukan kerana kesibukan ( kerana kesibukan itu bukan alasan tentunya ) tapi macam aku cakap dulu, aku tak berapa ada idea untuk menulis. Nak buat blog ni pun aku fikir panjang.
Apapun, baru-baru ni aku ada baca 1-2 blog berkaitan politik ni. Orang Melayu dengan politik ni memang tak dapat dipisahkan ( kerana itu satu-satunya kekuasaan Melayu yang masih ada! ). Aku secara jujur tak kisah pun apa yang ditulis dalam mana-mana blog kerana itu hak mereka. Juga kerana fitnah atau tidak, pahala atau dosa, mereka saja yang tahu. Tapi aku cukup tidak berkenan apabila mana-mana blog mempersenda atau mempermainkan para ulama di negara kita. Sama ada ulama UMNO atau ulama PAS ( label yang kita berikan )sekalipun, mereka tetap golongan yang mengetahui agama Islam ini berbanding kita yang hanya belajar di sekolah, kemudian berlagak seolah kita Mufti Al-Azhar. Mana-mana hukum yang kita tak pasti ( was-was ) kita diam sahaja. Lainlah kalau cakap ulama itu jelas salah. Kalau nak kepastian, rujuk orang yang tahu. Jangan rujuk dengan ahli mesyuarat kedai kopi. Soal dosa pahala biar Allah tentukan nasib mereka.
Belajar agama itu wajib. Kalau bukan belajar dengan golongan ini, siapa lagi?
Ayah Pin ?
Kita kena bela agama kita. Kalau bukan kita, siapa lagi ?

No comments: