Sunday, January 25, 2009

Arab Oh Arab


Sedih aku lihat saudara kita di Gaza. Dibom dan dihujani peluru di sana sini. Kecil, besar, tua, muda, semua jadi mangsa. Meskipun gencatan senjata telah berkuatkuasa, bolehkah kita percaya pada Yahudi laknat? Tentunya tidak. Suatu hari nanti mereka pasti akan kembali menghirup darah saudara kita di sana.

Namun yang lebih menyedihkan aku adalah sikap negara Arab terutama jiran Palestin seperti Mesir. Pintu sempadan ditutup, bekalan makanan pun disekat. Siapa yang lebih kejam? Arab atau Yahudi itu ?

Mengapa negara Arab menjadi negara yang berhati kering ni sesungguhnya menjengkelkan. Kalau Yahudi tu taklah pelik sangat. Ada seorang ustaz aku dulu kata, Amerika dan Yahudi memang ada agenda untuk memecah-belahkan orang Arab ni. Katanya, orang Yahudi dan Amerika ni beranggapan kekuatan dan kebangkitan Islam ni datang dari Tanah Arab ni. Jadi, Yahudi laknatullah dan Amerika berusaha untuk menggagalkan kesatuan Arab. Mungkin juga, sebab satu-satu negara Arab ni tumbang. Yang menjadi kemusykilan aku, Islam ni di merata dunia. Islam ni bukan milik bangsa Arab je. Jadi mengapa sasarannya di tanah Arab je.

Tanah Arab ni Allah bagi banyak kelebihan. Dengan minyak saja, Arab dah kaya-raya. Tapi kelebihan paling besar tentulah Makkah. Negara lain takde keistimewaan ini. Ada cerita bahawa kalau bukan Arab Saudi mempunyai Kaabah dan Makkah ni, dah lama Saddam Hussien serang dulu. Sejauhmana kebenarannya, wallahu'alam.

Yang lagi pelik daan ajibnya, dengan kekayaan Arab ni mereka tak mahupun bantu Palestin beli senjata. Orang kata, susah sebab Yahudi kawal tapi Al-Qaeda pun boleh dapat senjata, macam mana Palestin boleh tak dapat? Tak tahulah nak kata apa.

Orang Arab ni pula, bukanlah semuanya alim. Arak jadi minuman harian je. Membazir nombor satu. Kalau tak, takkanlah Manchester City pun dia boleh beli. Ni dengarnya nak beli Liverpool pulak.

Kesimpulannya beginilah. Orang Islam tak boleh bergantung pada Tok-Tok Arab ni sebab mungkin dia lagi teruk pada kita. Hugo Chavez silap- silap haribulan lagi bagus. Kita bersatulah demi agama kita. Bersiap-sedia menghadapi kemungkinan yang mendatang. Ilmu perlu dikuasai sebab kekuatan sesuatu kaum itu adalah pada ilmu. Patuh pada perintah Allah. Allah tak menilai seseorang itu berdasarkan bangsanya. Pesanan dan nasihat ni aku tujukan juga kepada diri aku sebab aku dengan sebahagian orang Arab ni 2 X 5 je. Cuma aku tak minum arak, tak memusnahkan masa depan anak dara orang, tak menyembah benda- benda pelik dan tak main nombor ekor je.


Berkaitan Palestin ni pulak, kita bantulah mereka. Boikot pun baik. Ada kengkawan aku kata buat apa nak boikot. Barang-barang Amerika dan Yahudi ni dalam semua tempat ada. Jawab aku mudah je, kita boikotlah barang-barang tu kalau ada pilihan lain. Tapi kalau itu je barang yang ada dalam kedai, kita belilah tapi dengan hati yang tak redha. Allah saja yang mengetahui.

Kita kena bantu saudara seagama kita. Kalau bukan kita, siapa?




No comments: