Friday, January 23, 2009

Bola Oh Bola



Apalah nasib pasukan bola sepak kita.. Ke sini sana dibelasah. Bukan saja dibelasah di tengah padang tapi juga dibelasah oleh media dan rakyat jelata. Kasihan pemain-pemain kita. Kalau aku, dah lama aku gantung but. Main guli pun lagi baik.



Hakikatnya, kita perlu terima ada masalah dalam sukan bola sepak kita. Perbuatan media dan kita mencemuh dan mengeji mereka dah tentu tak menyelesaikan masalah. Satu kelebihan rakyat Malaysia yang aku nampak adalah kita suka mengkritik dan mahu kejayaan segera ( dah 2 kelebihan ). Kita mahukan team bola kita ni macam Brazil, main cantik pun macam Brazil. Kalah takpe, janji main macam Brazil. Tu lah nasib bola kita ni.

Pada aku, ada dua tiga sebab mengapa team bola kita main macam pondan.

1, Sistem pembangunan bola sepak kita ada masalah. Pada peringkat umur bawah 18 tahun, pembangunan bola sepak diletakkan di bawah Kementerian Pelajaran. Liga bola sepak bawah 18 tahun ni buat sekejap je. Agaknya lebih kurang sebulan je. Kalau kita tengok di luar negara terutamanya di Eropah, liga peringkat umur begini diadakan sepanjang tahun. Pembangunan remaja pun diletakkan di bawah kelab. Kalau umur dan 18, baru FAM boleh ambil alih, comfirm tak guna. Kaki dah keras, kepala dah besar, rokok jadi mainan. Kita kena bangunkan bolasepak ni dari umur 7-8 tahun. Masalahnya di Malaysia ni, ibu bapa gerenti tak bagi. Guru-guru di sekolah pula bukan jurulatih yang bertauliah. Macam mana nak lahirkan pemain yang baik kalau jurulatih peringkat umur sebegitu pun takde ?

2, Pemilihan pemain tak telus dan tak menyeluruh. Kita hanya buat pemilihan di bandar-bandar besar. Kita menganggap orang yang pergi pemilihan ni adalah pemain yang bagus-bagus. Tapi selalunya yang bagus dan baik tu perlu dicari. Mungkin pemain yang bagus ni bersembunyi di mana-mana ceruk di Malaysia. Baik Ronaldo atau mana-mana pemain hebat lain, semuanya tak pergi ke pemilihan tapi dijumpai oleh pencari bakat yang meronda seluruh ceruk dunia ni. Penyelesaian? Perbanyakkan scout ( pencari bakat ) di negara kita ni. Masuklah mana-mana ceruk cari pemain yang baik. Dengan syarat scout tu profesional la.. Jangan nak ambik anak sedara dia je..

3, yang ni gerenti orang marah kat aku.. Liga Malaysia kita ni memang ada masalah. Kita kena mengakuinya. Liga M ni tak bermutu langsung. Kita perlu ubah sistem permainan kita. Permainan national team dengan team negeri takde beza langsung. Kita perlu lebihkan passing game terutamanya short passing. Kita kena contohi Bolivia atau Mexico yang banyak main short passing ni memandangkan fizikal mereka agak kecil. Mereka tau strong point mereka adalah melalui short passing ni.

Banyak lagi yang boleh aku sentuh pasal bola ni. Belum sentuh pemain lagi. Cukuplah dulu. Yang pasti ramai akan marah aku..

Orang bijak pandai kata hidup ibarat bola. Orang zaman sekarang kata, makan bola, tidur bola. Jangan jadi bola dah lah..






No comments: