Friday, February 6, 2009

Aku dan Kenangan Politikku Part 2


Sebagaimana yang aku cerita sebelum ni, tahun 1995 adalah pilihanraya pertama dan terakhir aku terlibat secara langsung. Aku dan geng2 muda ni ditugaskan untuk menggantung poster. Jauh jugak la berjalan tampal poster. Macam2 pengalaman pun dapat. Geng2 aku ni dipanggil komando PAS. Memang komando betul la. Gantung poster pun mana pakai tangga. Buat tangga manusia je. Pegi gantung poster pun pukul 2 pagi naik lori pisang. Duduk la dalam lori tu bersama pisang. Bau pun macam pisang. Tapi takde sorang pun merungut. Semuanya ikhlas kerana Allah. Duit tak dapat, baju pun tak dapat. Kalau nak dibandingkan dengan parti cap keris tu, pegi gantung poster pun pakai Perdana. Duit pun dapat. Baju lagi la. Aku pun dapat baju dacing tu ( mintak pada kawan ), tapi aku buat balut nangka je..


Kenangan yang paling aku ingat masa gantung poster ni adalah kita orang ni maklumlah komando, pegi gantung poster pun depan bilik gerakan parti cap keris tu. Apa lagi, melentinglah orang2 parti cap keris tu. Hampir nak gaduh, sikit je lagi. Kita orang ada lebih kurang 10 org je nak banding dengan 20-30 orang dia. Tapi hati dah nekad, apa nak jadi, jadi la. Nasib ada org2 tua yg waras dr kedua-dua pihak yg menenangkan keadaan. Jadi, selesai la cara baik.
Dia org marah pasal kita org gantung poster depan bilik gerakan dia. Bukan atas tanah dia pun, tapi dekat tiang letrik je. Tak masuk pun kawasan dia. Kita org pun soal baliklah, rumah yg dia org pakai buat bilik gerakan tu, bukannya parti cap keris punya tapi kerajaan yang punya ( balai raya ). Masa bubar parlimen tu maknanya, takdelah kerajaan.


Sampai skrg pun aku pelik tgk manusia cap keris ni, hak parti dgn kerajaan pun tak reti nak beza. Patutnya bertandinglah cara adil. Jgn gunakan apa yg kepunyaan kerajaan bila kita bertanding pilihanraya. Tu namanya salah guna. Sampai skrg aku tgk, balai raya masih digunakan sebagai bilik gerakan parti cap keris ni.

Sambung bab tadi, bila kita org cakap gitu org bijak pandai parti cap keris ni pun jawab, parti cap keris lah kerajaan. Apa ke bodoh sgt org tu ( maaf, bahasa kasar ). Apa yg dimiliki kerajaan, kerajaan lah punya. Maksudnya, semua org berhak. Bukan cap keris je. Apa yg dimiliki parti, barulah parti yg punya. Bukan kerajaan punya. Skrg ni bertanding pilihanraya atas parti, bukannya kerajaan lawan parti cap bulan, cap roket, atau cap nombor tu ( skrg dah bubar ). Bila dah bubar parlimen, mana ada kerajaan dah.. Yg ada tu cuma menjalankan tugas sementara menunggu pilihanraya je..
Satu lagi pengalaman aku menggantung poster ni, adalah satu malam tu geng kita org nampak ada org terbaring tgh jalan. Drebar kita org tak nampak, tapi geng yg lain nampak. Kelam kabut kita org melompat dari lori, tak sempat lagi lori tu nak berhenti. Dengan aku sekali melompat terjun. Tapi lori dah slow la.. Kecemasan punya pasal. Hati ni mengucap panjang dah. Sampai je kita org kat situ, rupanya yg terbaring tu awek dlm lingkungan 13 - 18 thn. Tgk luka, takde pun luka.
Tak lama lepas tu, ada budak kampung situ sampai.( drebar pegi cari pertolongan, bgtau budak muda yg melepak kat kedai. masa tu mana ada handphone lagi..Ada tp mahal.) .Ada lah abg budak perempuan yg terbaring ni sekali. Abgnya pun gerak2 lah adiknya tu sampai sedar. Bila adik dia sedar, menangis meraunglah awek ni tengok org kerumun dia sambil jerit macam mana dia ada kat sini. Aku suspens dah, igt hantu yg bawak. Last2 abg dia bagtau adik dia ni memang selalu berjalan dlm tidur. Dlm hati aku, org macam ni pun ada jugak.. Nasib baik tak kena langgar je. Kesian jugak la kat budak perempuan tu. Hai, macam2..
Banyak lagi pengalaman, termasuk nampak benda pelik2 ni. Tapi tu takde kaitan la.. Seronok memang seronok. Aku selalu menghargai kenangan aku ni sebagai turning point hidup aku. Tak lupa jugak aku nak kata, sebab menampal poster ni lah aku jumpa Shabery Cheek tu. Masa tu dia org kuat parti cap nombor dan org kanan Ku Li. Dia ikut kita org pegi tampal poster. Dipendekkan cerita, tak lama lepas tu dia bgtau Ku Li nak belanja kita org pegi melancong ke Cameron Highlands. Memang dia belanja. Tu la first time aku pegi Cameron.

Nanti kalau kelapangan aku cerita pulak pasal hari pengundian tu. Aku bertugas di pondok panas.
Kata org, jauh perjalanan luas pemandangan. Aku setuju 100%.

2 comments:

orang ulu said...

Pengalaman anda banyak dan sangat berharga. Jadikan ia sebagai panduan di masa depan.

keretalembu said...

Terima kasih. Yg baik jadikan teladan, yg buruk jadikan sempadan. Mungkin pengalaman saudara lebih daripada saya.