Saturday, April 25, 2009

Oh Kereta Lembu

Baru2 ni aku pergi la mengunjungi showroom Proton di bandar tempat tinggal aku. Saja nak tengok Proton Exora. Kot2 berkenan. Dah lama mengintai rupa bentuk Exora ni dalam internet. Mula2 masa tengok dalam internet, hati tu tak berapa nak suka. Tapi bila dah tengok, ok la pulak.

Kereta lembu yang aku pakai sekarang ni pun dah 7 tahun. Pejam celik dah 7 tahun, cam tak percaya je. Hutang pun 2-3 bulan lagi nak habis dah. Tak sangka betul aku boleh selesaikan hutang sepanjang 7 tahun ni, takde miss pun. Bukannya sikit, 6 ratus bang.. Zaman aku beli tu mana ada hutang 9 tahun lagi, mana ada downpayment sifar. Aku pinjam lak dengan big boss kat kampung 10 ribu buat muka. Kalau tak, jenuh la aku bayar bulan2 tinggi.

Dulu aku mana ada fikir nak beli kereta, cukup dengan merempit je. Merempit pun bukan ada lesen. Jumpa roadblock, pusing belakang. Pastu cari jalan kampung elak roadblock. Kalau diingatkan semula, memang kelakar. Sampai sekarang pun aku masih takde lesen motor ni. Tapi motor aku, aku dah bagi kat big boss. Senang dia nak berulang ke masjid. Tapi last2, dia buat mengangkut getah.

Pasal Exora tadi, bila aku masuk dalam ,mak oi..terasa besarnya ini kereta lembu. Hati aku pun berbungalah nak berkereta lembu yang baru. Mem besar pun dah beri persetujuan awal. La ni aku tengah fikir2 lagi walau hati aku ni dah nak. Kena ukur baju di badan sendiri dulu. Tepuk dada tanya kemampuan.

Tahun 2007 dulu, aku menggilakan Grand Livina sebab aku dah tengok dalam internet. Jadi bila lancar je di Malaysia ni, hari tu aku dah tercongok kat showroom Nissan di Kuantan semata-mata nak tengok kereta tu. Tapi tak jadi la ambik sebab tak mampu.

Apapun, tengok je la nanti. Orangulu mesti dah standby nak kutuk aku kaw2 ni.

Walau camne pun, aku takkan jual kereta lembu aku sekarang ni. Aku dah rasa cam sedara mara lah pulak kereta lembu aku tu. Tak pernah pun bawak masalah besar kat aku sepanjang 7 tahun ni. Terima kasih lah..
Kata orang, memakai kereta tu memang best, tapi masa membayar tu yang sakitnya. Mesti ramai yang setuju kata2 tu.


p/s :
Maaf la sebab lama dah tak merapu dalam ni. TQ untuk rodong2 yang bertanya. Harap2 pas ni boleh la aku terus berkarya.

No comments: