Sunday, March 1, 2009

Pokok Yang Meninggi Datangnya Daripada Akar Yang Teguh

Kita perlu akui bahawa :

1.sistem kekeluargaan kita dah roboh- ibu bapa tidak lagi pedulikan anak2,merokok perkara kecik-adat la anak jantan. Anak2 bebas keluar sampai pukul berapa pun.

2.sistem masyarakat kita dah hancur- lu jgn kacau aku, aku tak kacau lu, lu usik anak gua, lu nahas. Masyarakat nampak berlaku perkara tak elok tapi jangan jaga tepi kain org jdi pegangan.

3. sistem pendidikan kita bermasalah. Menteri2 dgn egonya berkata sistem pendidikan kita terbaik di dunia sedangkan kita nampak kita melahirkan murid yg cerdik tapi takde sahsiah dan akhlak. Yang cerdik diutamakan dan yang tak berapa ni kita pinggirkan. Semuanya sebab dasar exam oriented. Guru terkejar2 takut jabatan marah-murid dipaksa menghafal. Ukuran kejayaan dah jadi terletak pada markah. Sahsiah dan keperluan emosi anak diabaikan.

4. Asas agama takde. Penekanan agama ada tapi setakat di sekolah dgn ustaz2 je tapi di rumah takde. Dulu org belajar ngaji dgn bapak sendiri jd hubungan bapak anak tu ada. Skrg main hantar je ke rumah org. Belajar agama pun sebab wajib kat sekolah..

5. Hiburan zaman ni melata-lata tak kira di mana. Artis kita pun lagaknya kalah artis Hollywood. Langsung tak boleh buat contoh. Bak aku kata dulu, budak2 kita ni suka ambik contoh yg tak baik. Mungkin sebab yg tak baik ni ada unsur macho dan kejantanan kot..Ntah la..

Apapun, semua org kena bertanggungjawab. Bak kata org, ludah ke langit kena muka sendiri..

Bak kata orang juga, pokok yg meninggi datang daripada akar yg teguh..


p/s : aku takde idea, jadi aku ambik komen aku je jadi posting kali ni.

No comments: